Compacte, zuinige auto's hebben de Japanse autowereld altijd gedomineerd. Toen de economie van het land in de jaren '70 en '80 echt begon uit te breiden, begonnen liefhebbers deze auto's te modificeren. Toen de stijgende olieprijzen en brandstoftekorten de V.S. in de jaren '70 troffen, waren goedkope en zuinige Japanse auto's plotseling erg in trek in de Verenigde Staten.

Al snel brachten Amerikanen hun eigen unieke energie in de tunerscene, waardoor een trans-Pacifische terugkoppelingslus van creativiteit en innovatie ontstond. Japanse automakers merkten dat en begonnen bepaalde modellen zo te ontwerpen dat ze gemakkelijker te modificeren waren. Met tientallen jaren kennis en een groeiende aftermarket voor onderdelen zijn deze auto's, die relatief goedkoop zijn als ze nieuw zijn, uitgegroeid tot enkele van de favoriete Japanse auto's om te modificeren.

1. Mazda MX-5 Miata

Sinds zijn introductie in 1989 is de Mazda Miata wereldwijd een geliefde roadster geweest. Met meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren is het de best verkochte tweezits roadster in de geschiedenis. Als gewone auto is de Miata een leuke kleine rit met wat pit en een prima rijgedrag. Maar met modificaties kan deze auto een ster zijn op wegrally's en autocross evenementen. Hij wordt zelfs gebruikt als lesauto voor jonge race autocoureurs. Omdat er zoveel Miatas zijn, is de aftermarket sterk, met ontelbare motor upgrades zoals een V8 of supercharger, plus prestatie remmen, vering en meer.

Tip: achterklep sierlijst

2. Toyota Supra

Na zijn debuut in 1979 als de Toyota Celica Supra kreeg deze sportcoupé een trouwe aanhang van fans en tuners, tot hij in 1998 in de V.S. uit de handel genomen werd (een nieuw Supra model keerde terug in 2020). Met een grote aftermarket achter de hand zijn de mogelijkheden om een gebruikte Supra aan te passen eindeloos, maar de meeste tuners beginnen met de motor. De legendarische 2JZ straight-six motor van de Supra staat bekend om zijn duurzaamheid en past zich goed aan een turbocompressor aan. Het is niet ongehoord dat een aangepaste Supra 1.000 pk haalt.

3. Honda S2000

Honda bouwde de S2000 van 1999 – 2009 om het 50-jarig bestaan van de firma te helpen vieren, en ze staken er beslist een bijzondere inspanning in. Als tuners al iets te klagen hebben, dan is het dat de S2000 al een fantastische circuitauto was toen hij van de lopende band kwam. Er is niet veel tuning nodig, maar toch doen ze het. Op High-Performance Driving Events (HPDE), die op speciale circuits worden gehouden, is er meestal een sterke aanwezigheid van aangepaste S2000's. Deze auto heeft een toegewijde aanhang van liefhebbers, een sterke aftermarket ondersteuning, en een groeiende reputatie. Het feit dat hij maar 10 jaar gebouwd werd, zonder dat er een teken is dat er een nieuw model komt, is een goed voorteken voor de toekomst van deze auto als verzamelobject.

4. Mazda RX-7

De RX-7 is legendarisch in de Japanse tunercultuur, voor een groot deel door zijn unieke Wankel-type 13B rotatiemotor. Toen hij in 1978 op de markt kwam, was de RX-7 meteen populair in Japan omdat hij ruim voldoende vermogen kon leveren met minder dan 1,5 liter cilinderinhoud, wat onder de drempel lag die een aanzienlijke wegenbelasting opleverde. Tuners vonden dat de compacte, lichte motor zo gemonteerd was dat hij de auto een goede gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt gaf. Er zijn in de loop der jaren ruim voldoende modificaties aan de motor ontwikkeld en ze zijn overal verkrijgbaar. Sommige RX-7's hebben meer dan 800 pk bereikt.

Tip: spiegelkappen

5. Subaru Impreza WRX

Het merk Impreza werd voor het eerst in Japan gelanceerd in 1992 met de WRX versie ("World Rally eXperimental"), bedoeld als volgwagen voor World Rally Cross races. De WRX bevatte op rally geïnspireerde technologie, waaronder vierwielaandrijving, een verstijfde ophanging, en een viercilinder turbomotor. De WRX is nu nog steeds in productie en is aan zijn zevende generatie toe, dus er zijn volop auto's en onderdelen beschikbaar voor tuners. Net als de Mazda RX-7 staat de WRX bekend als een zeer capabele rally auto recht uit de fabriek, maar tuners willen altijd meer vermogen en ze hebben weinig moeite gehad dat van deze auto te vinden.