Mijn BlueMotion de zuinigste Volkswagen Golf TDI

Volg Mijn BlueMotion op Twitter
het huidige record: 31,7 km/L

We willen laten zien dat iedere autobezitter gemakkelijk kan meewerken aan het creŽren van een groene wereld. Het initiatief van MijnBlueMotion past voor de volle 100% binnen de doelstelling van Gofour.org. - TCE Gofour.com

MijnBlueMotion draait om praktische innovatie, niet om cijfers uit een boekje. Wij werken dagelijks aan dieselmotoren en hebben veel ervaring met Volkswagen. Wij zijn enthousiast over dit project en delen graag onze kennis en ervaring hiervoor! - Carrec Technocenter

Onze organisatie sponsort MijnBlueMotion vanwege het unieke en interessante concept. Onze bedrijfsfilosofie sluit naadloos op dit project aan en wij werken daarom graag mee aan dit ludieke initiatief. - Maxxis Banden

Wind is spelbreker

De sterke wind en regenval van de afgelopen week heeft het verbruiksresultaat sterk beïnvloed. Na 1037 kilometer moest er al getankt worden. Het gemiddelde verbruik bedroeg 22,1 km/L (4,5 L/100km).

Na de nieuwe chiptuning staat de verbruiksmeter onder normale weersomstandigheden bij 100 km/u op ongeveer 4,2 L/100km. Afgelopen week was dit op sommige stukken door harde tegenwind 6,3 L/100km.

Rolweerstand, luchtweerstand en gewicht zijn de belangrijkste factoren die het brandstofverbruik bepalen. De luchtweerstand neemt exponentieel toe met de snelheid. Dat wil zeggen: rijdt de auto twee keer zo snel, dan krijgt deze vier maal zoveel luchtweerstand te verduren. Bron: Wikipedia.

Onderstaande video over luchtweerstand bij een touringcar bevestigt deze theorie:


Tevens een interessante video waarin wordt uitgelegd waarom aerodynamica zo belangrijk is voor in dit geval de Nuna 5: