Mijn BlueMotion de zuinigste Volkswagen Golf TDI

Volg Mijn BlueMotion op Twitter
het huidige record: 31,7 km/L

We willen laten zien dat iedere autobezitter gemakkelijk kan meewerken aan het creŽren van een groene wereld. Het initiatief van MijnBlueMotion past voor de volle 100% binnen de doelstelling van Gofour.org. - TCE Gofour.com

MijnBlueMotion draait om praktische innovatie, niet om cijfers uit een boekje. Wij werken dagelijks aan dieselmotoren en hebben veel ervaring met Volkswagen. Wij zijn enthousiast over dit project en delen graag onze kennis en ervaring hiervoor! - Carrec Technocenter

Onze organisatie sponsort MijnBlueMotion vanwege het unieke en interessante concept. Onze bedrijfsfilosofie sluit naadloos op dit project aan en wij werken daarom graag mee aan dit ludieke initiatief. - Maxxis Banden

Motormanagement geherprogrammeerd

Na de verschillende modificaties aan de in- en uitlaat was het nodig om het motormanagement hierop aan te passen. Dat is vandaag gebeurd bij Van Vught Tuning in Lutjegast.

De auto was al warmgereden, dus kon bij aankomst meteen op de rollenbank voor de eerste testrun. De auto werd vastgesjord, de apparatuur aangesloten, dus kon de meting beginnen:

Het was al bekend, maar nu heel duidelijk zichtbaar: na de aanpassingen aan de inlaat had het vermogen onder de 2000 toeren een flinke dip. Na het vervangen van de luchtmassameter was de dip al een stuk minder (blauwe lijn is altijd de laatste meting), maar nog steeds aanwezig. Uiteindelijk is dit in de software rechtgetrokken.

Na het aanpassen van de (brandstof)pomptiming en nog een aantal runs was het tijd om de auto op de openbare weg te testen. Met de laptop op schoot nam ik plaats op de bijrijdersstoel, terwijl Johan (van Vught) met één oog op de weg en één oog op het beeldscherm de auto aan de tand voelde. Onderweg werden er nog een aantal parameters in de software gewijzigd, waarna het mijn beurt was om achter het stuur plaats te nemen.

Ten slotte werd aan de hand van mijn rijstijl de software gefinetuned en kon de definitieve vermogenskromme uitgedraaid worden. De motor levert nu 138,2 pk @ 4035 tpm en 317 Nm @ 2149 tpm.

De komende dagen en weken ga ik eens goed kijken hoe (zuinig) het rijdt en aan de hand van mijn feedback worden er dan wellicht weer een aantal zaken aangepast in het motormanagement.

Als laatste nog een filmpje van een run met de monitor in beeld:

www.vanvught-tuning.nl