Mijn BlueMotion de zuinigste Volkswagen Golf TDI

Volg Mijn BlueMotion op Twitter
het huidige record: 31,7 km/L

We willen laten zien dat iedere autobezitter gemakkelijk kan meewerken aan het creŽren van een groene wereld. Het initiatief van MijnBlueMotion past voor de volle 100% binnen de doelstelling van Gofour.org. - TCE Gofour.com

MijnBlueMotion draait om praktische innovatie, niet om cijfers uit een boekje. Wij werken dagelijks aan dieselmotoren en hebben veel ervaring met Volkswagen. Wij zijn enthousiast over dit project en delen graag onze kennis en ervaring hiervoor! - Carrec Technocenter

Onze organisatie sponsort MijnBlueMotion vanwege het unieke en interessante concept. Onze bedrijfsfilosofie sluit naadloos op dit project aan en wij werken daarom graag mee aan dit ludieke initiatief. - Maxxis Banden

High performance onderdelen om zuiniger te rijden

Afgelopen week heb ik een aantal onderdelen besteld waarvan je eerder verwacht dat ze bedoeld zijn voor een auto die meer vermogen nodig heeft. In dit geval zijn ze bedoeld om de motor zuiniger te maken.

Ten eerste wordt volgende week een inlaatspruitstuk van een 150pk TDI bezorgd. Dit spruitstuk zorgt voor een betere luchtdoorstroming ten opzichte van het huidige en relatief kleine (beklemmende) spruitstuk.

Het EGR-gedeelte dat aan het inlaatspruitstuk gekoppeld is zal worden vervangen door deze EGR Powerpipe van egrvalve.co.uk. Dit is niets minder dan een lege buis die de standaard EGR-klep (restrictie) vervangt, wederom voor een betere doorstroming van de lucht.

Om de luchttoevoer verder te verbeteren gaat er ook een Carbonio Cold Air Intake (CAI) besteld worden. Een CAI pakt koude lucht bij de bumper, en hoe kouder de lucht hoe meer zuurstof deze bevat, en hoe beter de verbranding.

Daarnaast ben ik op zoek naar siliconen turboslangen. Siliconen slangen zetten minder uit dus de turbo hoeft minder ruimte te vullen voordat deze echt functioneel word. Tezamen met de andere uitlaat en chip kunnen we zo misschien bewerkstelligen dat je al bij een veel lager toerental druk hebt en dus nog sneller kan schakelen. Voor een 110pk zijn echter geen standaard kits te verkrijgen, dus zal het wat passen en meten worden.

Ook heb ik vandaag een set beschermplaten voor onder de motor opgehaald. Deze horen er origineel op te zitten, maar dat was niet meer het geval. Deze platen moeten voor een betere luchtstroom onder de auto zorgen, dus minder weerstand.

Donderdag 11 maart zullen deze spullen bij Carrec Technocenter gemonteerd worden.