Mijn BlueMotion de zuinigste Volkswagen Golf TDI

Volg Mijn BlueMotion op Twitter
het huidige record: 31,7 km/L

We willen laten zien dat iedere autobezitter gemakkelijk kan meewerken aan het creŽren van een groene wereld. Het initiatief van MijnBlueMotion past voor de volle 100% binnen de doelstelling van Gofour.org. - TCE Gofour.com

MijnBlueMotion draait om praktische innovatie, niet om cijfers uit een boekje. Wij werken dagelijks aan dieselmotoren en hebben veel ervaring met Volkswagen. Wij zijn enthousiast over dit project en delen graag onze kennis en ervaring hiervoor! - Carrec Technocenter

Onze organisatie sponsort MijnBlueMotion vanwege het unieke en interessante concept. Onze bedrijfsfilosofie sluit naadloos op dit project aan en wij werken daarom graag mee aan dit ludieke initiatief. - Maxxis Banden

Even uitleven!

Sinds de start van dit project ben ik echt serieus zuinig gaan rijden en draait mijn TDI zeer zelden hoger dan 2500 toeren. Af en toe las ik een periode in waarin ik even lekker doorrijd, maar daar blijft het dan ook bij.

Een vriend van mij vond dat ik wel eens (letterlijk) een duwtje in de rug kon gebruiken en stelde daarom voor dat ik een middagje in zijn snelle VW Golf IV TDI ging rijden, die te koop staat. Hoewel het net als mijn auto ook een 1.9 TDI betreft, staan er bij deze sportieve diesel heel wat meer paardjes onder de motorkap te trappelen: 180pk en een koppel van 380Nm. Dat liet ik me natuurlijk geen tweede keer zeggen!

Het is een echte liefhebbersauto die door de eerste eigenaar is voorzien van een Caractère stylingpakket en uitgevoerd is met talloze opties zoals xenon, ESP, sportstoelen, climate control, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, middenarmsteun, en ga zo maar door. Een bomvolle auto dus.

Al meteen bij het wegrijden merkte ik dat alles wat soepeler aanvoelde dan bij mijn Golf. Het is ook een totaal ander motortype (ARL) die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. Ook de leeftijd (2002) en kilometerstand (170.000) spelen natuurlijk een rol hierin. Ook opvallend was dat door de zware 18 inch wielen en brede banden het sturen een stuk zwaarder gaat dan ik nu gewend ben.

De motor was al warmgereden dus kon het gaspedaal meteen tot de bodem. Dat hoef je echter niet lang te doen want voor ik wist zat ik al op 140 km/u waar je 80 mag! Al vanaf lage toerentallen krijg je bij gasgeven een flinke duw in de rug, wat erg verslavend bleek te werken. Ook in de zesde versnelling trekt hij krachtig door.

Kortom, een buitengewone auto met een gunstige kilometerstand, zeldzame kleur en degelijke tuning. Wie neemt hem over? Bekijk hier de advertentie op marktplaats.nl.