Mijn BlueMotion de zuinigste Volkswagen Golf TDI

Volg Mijn BlueMotion op Twitter
het huidige record: 31,7 km/L

We willen laten zien dat iedere autobezitter gemakkelijk kan meewerken aan het creŽren van een groene wereld. Het initiatief van MijnBlueMotion past voor de volle 100% binnen de doelstelling van Gofour.org. - TCE Gofour.com

MijnBlueMotion draait om praktische innovatie, niet om cijfers uit een boekje. Wij werken dagelijks aan dieselmotoren en hebben veel ervaring met Volkswagen. Wij zijn enthousiast over dit project en delen graag onze kennis en ervaring hiervoor! - Carrec Technocenter

Onze organisatie sponsort MijnBlueMotion vanwege het unieke en interessante concept. Onze bedrijfsfilosofie sluit naadloos op dit project aan en wij werken daarom graag mee aan dit ludieke initiatief. - Maxxis Banden

Elektronische stuurpomp en versnellingsbak aangepast

De auto heeft meer dan een week bij Carrec Technocenter gestaan en niet voor niets! De elektronische stuurpomp is ingebouwd en de versnellingsbak is voorzien van een langere vijfde versnelling.

Het inbouwen van de nieuwe stuurpomp was een project op zich, maar inmiddels weet ik dat ze daar bij Carrec hun hand niet voor omdraaien. Dit stukje techniek is geweldig mooi ingebouwd, alsof het er standaard op hoort.

Dit had ook als gevolg dat de huidige stuurpomp verwijderd kon worden, en meteen ook de aircopomp. Er is een andere steun gemonteerd voor de dynamo en een andere multiriem die ruim de helft korter is dan de standaard riem. Omdat de hele distributie toch los moest, is ook de distributieriem + waterpomp vervangen.

Dit betekent weer minder aandrijfverlies voor de motor en natuurlijk gewichtsbesparing. De airco- en stuurpomp bij elkaar wegen 8,8 kg. De nieuwe stuurpomp weegt 4,6 kg.

Ook de versnellingsbak moest eraan geloven. De vijfde versnelling is vervangen voor een langere. Concreet betekent dit dat bijvoorbeeld bij 1800 toeren de auto nu 90 km/u rijdt i.p.v. 84 km/u. Oftewel: bij dezelfde snelheid maakt de motor nu minder toeren.

Nog een paar aanpassingen en dan zijn we klaar voor de finalerit naar Stockholm!