Mijn BlueMotion de zuinigste Volkswagen Golf TDI

Volg Mijn BlueMotion op Twitter
het huidige record: 31,7 km/L

We willen laten zien dat iedere autobezitter gemakkelijk kan meewerken aan het creŽren van een groene wereld. Het initiatief van MijnBlueMotion past voor de volle 100% binnen de doelstelling van Gofour.org. - TCE Gofour.com

MijnBlueMotion draait om praktische innovatie, niet om cijfers uit een boekje. Wij werken dagelijks aan dieselmotoren en hebben veel ervaring met Volkswagen. Wij zijn enthousiast over dit project en delen graag onze kennis en ervaring hiervoor! - Carrec Technocenter

Onze organisatie sponsort MijnBlueMotion vanwege het unieke en interessante concept. Onze bedrijfsfilosofie sluit naadloos op dit project aan en wij werken daarom graag mee aan dit ludieke initiatief. - Maxxis Banden

Bezoek Vagtechniek en nieuw verbruiksgemiddelde

Vandaag heeft de TDI een kleine onderhoudsbeurt gehad bij Vagtechniek, sponsor van Mijn BlueMotion. De olie is ververst en vervangen door Castrol 5W-30 motorolie. Het vervuilde luchtfilterhuis is schoongemaakt en voorzien van een Bosch luchtfilter. Regulier onderhoud is essentieel voor zuinige prestaties.

Daarna is de software uitgelezen om een beeld te vormen van de huidige chiptuning en om te bepalen wat er verbeterd kan worden. Al snel werd de huidige tuning (van vorige eigenaar) gekwalificeerd als “petjes-tuning”. Er is bijvoorbeeld gerommeld met de pompspanning waarbij andere zaken over het hoofd zijn gezien. Dit kan (veel) beter!

Woensdag 18 november staat er een nieuwe afspraak bij Vagtechniek gepland voor het optimaliseren van de software. Daarna worden de resultaten bekeken en worden er verdere stappen genomen. Ook wordt die dag de auto bestickerd, zodat er geen twijfel over bestaat dat het een serieuze, gesponsorde projectauto is.

Nieuw verbruiksgemiddelde
Tevens moest er vandaag na 1171,7 kilometer getankt worden. Na één keer afslaan van de pomp was er 48,87 liter getankt. Dit betekent een gemiddeld verbruik van 23,97 km per liter.

Het na één keer afslaan stoppen met tanken is bij nader inzien geen betrouwbare methode. Vanaf nu wordt de tank helemaal volgetankt. Het vandaag behaalde verbruik is daarom waarschijnlijk iets te optimistich, maar toch een mooi resultaat. Zeker gezien de auto nog steeds op een reservewiel rijdt en gezien de twee dagen dat de auto voor onderhoud in de garage heeft gestaan (verschillende keren starten, korte testritten maken met koude motor).